Sebastien Loeb Rally Finland 2011 GEPA Pictures/Citroen

Sebastien Loeb ei ollut Neste Oil Rallin ennakkosuosikki. Itseasiassa, hän olisi ollut tyytyväinen palkintokorokesijaan kisassa, jossa kaikki suomalaiset ovat suosikkeja.

“Sinun täytyy ajaa 200 prosenttisesti ja riskit on liian isoja," sanoi Loeb ennen starttia. "Minun ei tarvitse voittaa täällä mestaruuden voittamiseksi, en ota turhia riskejä."

Loebin voitto on iso juttu, kun otetaan huomioon, että voittoon tarvittiin miehen oman täydellisen ajon lisäksi täytyy muistaa, että Loeb aurasi ja putsasi teitä irto-sorasta ensimmäisenä autona kaikkina kolmena päivänä.

“Tämä ralli on vaikein voittaa ja tulin tänne saadakseni mahdollisimman paljon pisteitä," sanoi Loeb. "Tietenkin haluan voittaa, mutta en olisi ollut pettynyt huonompaan sijoitukseen - kunhan pistemenetys olisi mahdollisimman pieni. En ottanut isoja riskejä, auto toimi hyvin ja minulla oli parempi tunne tässä autossa kuin vanhassa C4:ssa. Pystyin ajamaan kovaa ilman läheltäpititilanteita."

'Tämä ralli on vaikein voittaa' – Sebastien Loeb

Latvala ennakoitiin suosikiksi hänen kotikisassaan toista vuotta peräkkäin, mutta hän ei saanut oman Fiestansa perää toimimaan toivotulla tapaa ennen toiseksi viimeistä huoltoa: " Säädimme perää ja sen jälkeen auto toimi miten halusin sen toimivan. Heräsimme liian myöhään voittotaistoon," sanoi Latvala, kenen ero Loebiin oli 8.1 sekunttia. 

'Heräsimme liian myöhään voittotaistoon' – Jari-Matti Latvala

Ogier aloitti kolmannen päivän 1.5 sekunttia tallikaveriaan perässä, mutta ei pystynyt vastaamaan Loebin vauhtiin lauantaiaamuna. "Meillä puhkesi oikea etupyörä 17. EK:lla ja sen jälkeen voittaminen oli mahdotonta," kommentoi Ogier. "On todella turhauttavaa, koska olin valmis taistelemaan voitosta, mutta nyt tilanne on huono mestaruustaiston kannalta," hän jatkoi, viitaten 31-pisteen eroon hänen ja Loebin välillä.

'Tilanne on huono mestruustaiston kannalta' – Sebastien Ogier

Mikko Hirvonen, joka asuu Jyväskylässä, aloitti rallin voitto mielessään, jotta mestaruushaaveet pysyisivät elossa. Mutta ongelmat ilmaantuivat jo torstain avauksessa, kun hänen Fiestan takajousitus ja jarrut hajosivat.

Huima kiri ja useat EK voitot mahdollistivat hänen nousun 36. sijalta neljänneksi. Kolme bonuspistettä viimeisen Power Stagen voitosta voivat olla tärkeitä kauden lopussa.

Kimi Raikkonen sijoittui yhdeksänneksi omalla ICE 1 Racing Citroenillaan heti Petter Solbergin ja Fordin yksityistallien Mads Ostbergin, Henning Solbergin ja Matthew Wilsonin jälkeen. "Meidän olisi pitänyt olla seitsemänsiä, koska Kimi ajoi todella hyvin," sanoi hänen kartturinsa Kaj Lindström. "Teimme pienen virheen 17. ek:lla ja peli oli pelattu."

Dani Sordo ja Kris Meeke olivat tehdas Mineillään matkalla top 10, kunnes lämpö ongelmat pakottivat heidät keskeyttämään viimeisenä päivänä.

Kumpikaan kahdesta Volkswagen Motorsport Skoda Fabiasta ei päässyt maaliin. Joonas Lindroos ajoi ulos toisena päivänä, kun taas rikkinäinen jäähdytin lopetti Andreas Mikkelsenin matkan 17. ek:lla.

Norjalainen ajoi vakuuttavasti, vaikka saksalaistalli oli käskenyt häntä ajamaan rauhallisesti päästäkseen maaliin. Talli oli Jyväskylässä valmistautuakseen täyteen WRC sarjaan vuonna 2013. "Harmi, että keskeytimme, mutta näitä tapahtuu," hän kommentoi.


Kommentit

    Lisää kommentti

    * Kaikki kentät ovat pakollisia
    Ainoastaan 2000 merkkiä :
    Kirjoita sana vasemmalle, sitten klikkaa "Lähetä kommentti":

    artikkeli Yksityiskohdat